• Waarom lijken sommige medewerkers niet naar jou te luisteren, zelfs als de boodschap duidelijk lijkt te zijn? Een van de eerste aspecten om te overwegen is de manier waarop de boodschap wordt overgebracht. Een van de eerste aspecten om te overwegen is de manier waarop de boodschap wordt overgebracht. Met behulp van deze 3 concrete vragen aan je medewerkers ga je het echte gesprek aan en maak jij van ja-zeggers ook ja-doeners. Het is een
  • Als leidinggevende ben je constant bezig met het leiden en laten groeien van anderen, maar net zo belangrijk is het om regelmatig je eigen prestaties en ontwikkeling te evalueren. Maar hoe vaak zou je deze zelfinzicht evaluatie moeten uitvoeren, met wie, op welke onderdelen en wat zijn de voordelen ervan? Waarom is een carrière APK belangrijk en hoe vaak? Een ‘carrière APK’ verwijst naar het periodiek beoordelen van je loopbaan en professionele groei, vergelijkbaar met
  • Spiegeltje, spiegeltje aan de wand wie ben ik aan de andere kant? Hoe vaak kijk jij in de spiegel? Niet alleen om te kijken hoe je er uitziet, maar vooral om inzicht te krijgen wie je bent als leidinggevende. Het gaat verder dan zelfevaluatie en omvat het actief zoeken naar feedback en perspectieven van anderen om jezelf beter te begrijpen. Spiegelen is een proces, waarbij jij reflecteert op jezelf, je gedrag en je eigen beslissingen
  • In de huidige wereld van leiderschap is zelfkennis de sleutel tot effectieve en inspirerende leiding. Het begrijpen van je talenten, ‘why’, en waarden vormt het fundament van succesvol leiderschap. Zonder deze zelfkennis is er geen basis om leiding te geven aan jezelf, laat staan aan je medewerkers. Maar hoe goed ken jij jezelf? Zelfkennis begint met het bewustzijn van je eigen talenten. Wat zijn de unieke capaciteiten die jou onderscheiden als leidinggevende? Het identificeren van
  • De manier waarop wij tegen onszelf en anderen spreken heeft meer invloed dan dat jij in eerste instantie misschien wel denkt. De kracht van taal is een echte power tool! Als één woord of zin de kracht heeft om jouw hele dag te veranderen, hoe krachtig zou het dan zijn als je de impact van taal onder controle hebt. Bij jezelf als leidinggevende en bij je medewerkers? De woorden die jij uitspreekt, hebben een bepaalde
  • Als leidinggevende is het cruciaal om open te staan voor feedback, zelfs als het in de vorm van irritaties van je teamleden komt. Deze irritaties kunnen waardevolle inzichten bieden over jouw leiderschapsstijl en de dynamiek binnen het team. Feedback is een “cadeautje” zeggen ze, maar het kan vaak anders voelen. De kunst is om vanuit een helikopterview te kijken wat er gebeurt, zonder het je direct persoonlijk aan te trekken. We benoemen enkele veelvoorkomende irritaties